Blog > Komentarze do wpisu

Haapaniemi, Haapaniemi.

W naszym globalnym świecie gdzie brak granic, ostały się przynajmniej podziały w designie, prawda? Nie każdy Skandynaw jednak jest minimalistą, a z drugiej strony obywatele świata mogą równie dobrze projektować zgodnie z duchem skandynawskiego minimalizmu.

Choćby Haapaniemi, od kilku lat mieszkający w Londynie (ze względu na swa życiowa partnerkę Mię Walenius, AD dla Gucci Group), a wcześnej we Włoszech. Obywatel świata. Czasem dotyka ukrytych obrazów tkwiących w podświadomości, czasem zaprasza do baśniowej krainy onirycznych zjaw. Haapaniemi to czarodziej.

 

Haapaniemi (rocznik 1970) zaistniał jako grafik i twórca projektów wykorzystanych dla takich designerów jak Dolce&Gabbana, Levis, Marimekko, Cacharel i Bela´s Dead- by wymienić te najbardziej znane. 

 

http://styleskilling.com/2006/08/18/the-contrast-of-klaus-haapaniemi/

Ostatnio zaistniał również jako ilustrator książki Rosy Liksom- Neko- bardzo zakręconej baśni nawiązującej do mang.

http://wsoy.fi/yk/products/show/79705

Poprzednio zaś współpracował jako ilustrator dla The Observera czy Vogue'a (wersja brytyjska).

http://styleskilling.com/2006/08/18/the-contrast-of-klaus-haapaniemi/

I co? I mimo tych samych motywów wykorzystywnaych przy różnych projektach, mimo spójności wynikającej ze specyficznego stylu Hapaaniemi, każda grafika jest inna i wyjątkowa. Ale zawsze przykuwa uwagę, fascynuje, budzi zainteresowanie. Za swoje insiparcje uważa nie tylko japońskie mangi ale również animacje i baśnie z naszego kręgu kulturowego- w dzieciństwie oglądał poczciwego Krecika i rosyjskie baśnie.  

 

Szerzej zdobył rozgłos, zwłaszcza w rodzimej Finlandii, dzięki współpracy z Iittalą. Pojawienie się motywów zaprojektowanych przez Haapaniemego na serii Taika (Baśń)  i Satumetsä (Czarodziejski las) wyznaczyło nowy, dotąd nieeksploatowany kierunek, którego ja nazywam "na bogato", bowiem wcześniej IItala znana była z minimalizmu- a tu taka niespodzianka- orgia kolorów i motywów. Seria Taika ewoluowała w przeciągu  ostatnich lat, ale idea pozostała ta sama- całość tworzy harmonijną opowieść. A przy tym kolejny raz dał o sobie znać skandynawski pragmatyzm- Taikę można łączyć dowolnie, z pozostałymi seriami, ewentualnie dokupować kolejne wersje, np świąteczne wydanie w czerwieni, espresso kubeczki wielkości naparstka (niedorzeczność, ale jak urocza), a jeśli ktoś uważa, że to trąci myszką, może nabyć ostatnie wydanie Taiki czarno-białe- kwintesencja minimalizmu.

http://www.iittala.com/web/Iittalaweb.nsf/en/products_eating_dinnerware_taika

Nie odcina się od swoich fińskich korzeni i lubi je podkreślać, jak i to, że z rodzimej Finlandii najbardziej mu brak chleba rusileipä, fińskiej przyrody i za to również bardzo go lubię.

 

 

 

sobota, 14 listopada 2009, lawyszan

Polecane wpisy

  • ARTEK

    Nowoczesna architektura nie polega na stosowaniu ”niedojrzałych” nowych materiałów. Zasadnicza kwestia to doskonalenie w kierunku bardziej ludzkim.

  • O Saarinenie.

    Comeback do stylistyki powojennej we wzornictwie. Krzesła Vesy Honkonena z Kiasmy nagrodzono w konkursie Good Design . Są wściekle zielone i przeźroczyste, nasu

  • Koskinen Harri z Puu-Vallila podbija świat

    Ile czasu potrzeba, by dizajner uznany został za kultowego? Co definiuje wyjątkowość, jeśli wydaje się, że wszystko już tematycznie wyeksploatowano? Wielokrotn

Komentarze
kokopelia
2009/11/17 15:58:13
Wspaniały, Wspaniały.